Další příspěvky

Další příspěvky naleznete na http://kokiho-blog.webnode.cz//

8.5.11

Škola hrou (diletantů)

Někdo už to konečně říct musí: rovné příležitosti jsou blbost, protože všechny se děti nerodí se stejnými schopnostmi. To neznamená, že některé upřednostňuju a jiné zatracuju - to znamená, že každý by měl v životě dělat to, comu jde nejlíp. A tomu se musí přizpůsobit jeho vzdělání.

V restauraci chci, aby kuchař uměl vařit, od řidiče očekávám, že bude umět řídit. Jestli přitom mají maturitu nebo vysokou, mohlo by mi být skoro jedno - kdyby mě stát nenutil, abych za jejich (zbytečné) vzdělání platil.

Statisticky je inteligence dětí rozložena podle normální (Gaussovy) křivky, jejíž vrchol je na IQ=100. To současně znamená, že 50% dětí má inteligenci vyšší než 100 a 50% nižší než 100. Což je fakt, který nám naordinovala matka Příroda. Nemůže to změnit žádné stranické usnesení jakékoliv barvy, ani i kdyby se celé předsednictvo postavilo na hlavu a odráželo se ušima.

Jestliže si ministerstvo vytklo za cíl, že 80% dětí má mít maturitu (a dokonce se tím ti pitomci chlubí!), pak tím jinými slovy říká, že maturitu musí dostat každý od IQ=75 výše, protože jinak by to na těch 80% nevyšlo.

Podle tabulek, IQ=75 je inteligence na hranici debility a takový člověk je schopen úspěšně se vyučit, když se mu věnuje dostatečná péče.

Tedy:

(1) buď naše ministerstvo musí vynalézt geniální systém, jak za 4 roky připravit k maturitě i žáky s IQ=75, což pokud vím nikdy nikdo na světě neuměl.

(2) nebo ministerstvo musí sehnat dost peněz, aby slabší žáci s IQ pod 100 mohli studovat déle, dokud si tu látku neosvojí. Řekněme 6-8let.

(3) a nebo se úroveň znalostí potřebných k maturitě sníží tak, aby na maturitu dosáhli úplně všichni.

Prozatím se jde cestou 3. To, mimo jiné, znamená nekontrolovanou devalvaci vzdělání: dnešní maturanti nemají ani zlomek znalostí a schopností, které měli ti o generaci před nimi.

Jenže to, co jsem jako příklad popsala na maturitě, stejně platí i pro základní vzdělání. A co je nejhorší, na stejných principech se připravuje nový vysokoškolský zákon. To je tak strašný paskvil, že doslova zničí celé vysoké školství.

Uvedu jen dva příklady, na jeho podrobnější prostudování jsem zatím neměla sílu ani žaludek.

Bakalář za 2 roky. Vysokoškolské studium je drahé. Proto byl nejprve "vynalezen" bakalář, aby nebylo potřeba všechny vysokoškoláky držet na studiích 5 nebo 6let. Velké většiny z nich se tedy zbavíme už po 3 letech studia a aby jim to nebylo líto, zákonem jsme stanovili, že bakalářské (tedy 3-leté) studium je dostatečně vysokoškolské. Ale teď nám to ještě pořád připadá moc drahé, a tak jim to zkrátíme na 2 roky. Průkopníkem v této cestě se zřejmě stane právnická fakulta v Plzni, která umí vyrobit doktora už za 6 týdnů!

Magister z praxe. To nakonec není nic nového, dělnické kádry tady byly už v padesátých létech! Takže namísto studia, bude možné budoucímu "rozhodnutím strany magistrovi" uznat praxi. Už to vidím, jak čičmunda, který 5 let přicmrdoval jako poslíček v kanceláři burzovního makléře, získá od něj příslušné potvrzení (možná s přáním, aby už byl pryč!) - a vzápětí se jako novopečený inženýr stane ředitelem banky. Bude-li mít stranickou knížku té správné barvy, pochopitelně.

Kdo chcete, aby vás v nemocnici operoval pilný diletant, který své vzdělání získal 5 lety zaříkáváním patogenních zón, podporujte nový vysokoškolský zákon! Kdo chcete jezdit výtahy, které projektoval inženýr vzdělaný 5 roky dozoru nad kopáčskou partou, podporujte ho též!

Žádné komentáře: